Perbezaan 'Entry Cost' Antara Rumah Subsale dan Rumah Underconstruction

Setiap pembelian rumah memang tidak lari dari pelbagai jenis kos yang terpaksa ditanggung. 

Kos tersebut juga dikenali sebagai kos permulaan atau entry cost perlu dikeluarkan oleh pembeli rumah.

Dalam urusan jual beli rumah, tiada pembelian yang tidak mengeluarkan sebarang kos atau zero cost. Setiap pasaran seperti subsale dan underconstruction memerlukan anda mengeluarkan kos pembelian yang berbeza.

Kami ingin kongsikan perbezaan utama kos yang perlu dikeluarkan apabila anda ingin beli rumah melalui pasaran subsale dan underconstruction.

#1 Deposit 10%

Kos utama dalam setiap pembelian hartanah adalah melalui deposit 10% pada peringkat awal. Bank Negara Malaysia (BNM) telah menetapkan bahawa pinjaman atau pembiayaan maksimum yang boleh diberikan oleh setiap bank adalah 90% dari harga rumah.

Sebab itu, pembeli perlu mengeluarkan duit sendiri sebanyak 10% dari harga rumah tersebut.

Contoh:

Harga rumah : RM200,000
Jumlah pinjaman : RM180,000
Deposit 10% : RM20,000

Secara amnya, kos pertama yang perlu dikeluarkan adalah sebanyak RM20,000 bagi contoh diatas. Kes diatas biasanya terpakai untuk pasaran subsale.

Bagi pasaran underconstruction pula, walaupun pinjaman yang ditetapkan adalah sebanyak 90% seperti pasaran subsale, namun kebanyakan pemaju memberi diskaun sehingga 10%. Diskaun seperti ini yang menyebabkan kebanyakan rumah projek baru tidak memerlukan anda mengeluarkan deposit 10%.

Kebanyakan pemaju hanya mengambil wang tempahan antara RM1,000 hingga RM3,000 sahaja sebagai tanda setuju untuk beli rumah tersebut.

Jadi, untuk deposit awal, pasaran underconstruction biasanya tidak memerlukan anda mengeluarkan duit yang banyak sehingga 10%.

#2 Kos Peguam

Selain dari deposit rumah, anda sebagai pembeli juga perlu menyediakan wang untuk bayaran peguam bagi urusan penyediaan Perjanjian Jual Beli (SNP) dan perjanjian pinjaman dengan pihak bank.

Perjanjian Jual Beli (SNP)

Bayaran perlu dibuat selepas pinjaman perumahan diluluskan pihak bank. Ketika ini, anda perlu membayar jumlah yang telah dipersetujui untuk peguam mulakan proses pindah milik hartanah.

Perjanjian Pinjaman / Loan Agreement

Perjanjiaan pinjaman pula biasanya disediakan oleh peguam yang lain yang mewakili pihak bank. Namun begitu, anda masih boleh menggunakan peguam yang untuk penyediaan SNP dan Loan Agreement.

Bagi Loan Agreement pula, jumlah bayaran yang perlu dibayar boleh dimasukkan dalam pinjaman perumahan yang diluluskan. Sebagai pembeli, anda tidak perlu bayar sekaligus jumlah tersebut kerana sudah termasuk didalam pinjaman perumahan.

Bagi pasaran subsale, kos diatas termasuk didalam kos permulaan yang perlu disediakan oleh pembeli.

Untuk pasaran underconstruction pula, kebanyakan pemaju akan menanggung kos peguam sebagai salah satu tarikan untuk pembeli.


#3 Insuran 

Insuran yang dimaksudkan adalah perlindungan untuk pinjaman perumahan yang telah diluluskan. Terdapat dua (2) jenis insuran yang anda boleh guna untuk melindungi pinjaman perumahan anda.

(a) MRTT

MRTT adalah insuran yang hanya melindungi baki hutang tertunggak sahaja. Kos untuk insuran ini boleh dimasukkan ke dalam pinjaman perumahan. Jadi, pembeli sekali lagi tidak perlu mengeluarkan duit sendiri.

MRTT tidak boleh dipindah milik ke rumah yang lain.

(b) MLTT

MLTT pula adalah perlindungan berdasarkan jumlah pinjaman terawal rumah tersebut. Kos insuran ini pula tidak boleh dimasukkan ke dalam pinjaman perumahan. Pembeli perlu menggunakan duit sendiri sama ada bayaran setiap bulan atau secara tahunan.

MLTT boleh dipindah milik ke rumah yang lain jika rumah sedia ada telah dijual.

Kedua-dua jenis insuran ini masih lagi tertakluk kepada tahap kesihatan dan risiko pembeli rumah.

Post a Comment

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Previous Post Next Post